یادداشت و مقاله

  • 1278
  • 1 مرتبه
مدیریت شهری پیشران اقتصاد شهری

مدیریت شهری پیشران اقتصاد شهری

11/25/1397

در مطلب گذشته تعریفی از  اقتصاد شهری و نقش آن در توسعه پایدار ارائه شد و با واکاوی مؤلفه ها و عوامل مؤثر بر اقتصاد شهری ، ابزارهای مورد نیاز اقتصاد شهری بررسی شد . همچنین عنوان شد رونق اقتصاد شهری به نحوه سازو کار مدیریت شهری  در زمینه های گوناگون بستگی دارد و تقویت سرمایه اجتماعی ، بسترسازی کارآفرینی ، سرمایه گذاری و مشارکت باید در مرکز رسالت های مدیریت شهری قرار گیرد .

توسعه پایدار پیوند وثیقی با چگونگی مدیریت و برنامه‌ریزی ‌شهری دارد.مدیریت شهری در توسعه اقتصاد شهری و به تبع آن در اقتصاد پایدار می تواند نقش مؤثری ایفا نماید و بعنوان پیشران اقتصاد شهری مطرح شود .

در عوامل مؤثر بر شکوفایی اقتصاد شهری ، مدیریت شهری نقش اساسی دارد . می توان عنوان نمود که اولین سنگ بنای اقتصاد شهری در شکل گیری شهرها و حضور شهروندان گذاشته می شود به بیان دیگر در فقدان شهرها و عدم حضور شهروندان اقتصاد شهری معنایی ندارد.تبلور فعالیت های اقتصادی اعم از تولید ، توزیع و مصرف کالاها و خدمات در شهرها بعنوان یک  اجتماع پیچیده بشری اتفاق می افتد . اقتصاد شهری متأثر از هرگونه اقدام مدیریت شهری در ارائه خدمات شهری وکنترل ونظارت برجنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی وکالبدی شهر است بنحوی که می توان هر فعالیت مدیریت شهری را مؤثر بر اقتصاد شهر دانست . بعنوان مثال انجام پروژه های عمرانی می تواند از یک سو تأمین کننده زیرساخت های مورد نیاز اقتصاد شهری باشد و از دیگر سو با ایجاد یک گردش مالی محرک چرخ های آن باشد .

در نظام گسترده مدیریت شهری، شهرداری به دلیل وظایفی که برعهده دارد، مهمترین سازمان محسوب می شود .

یکی از ابزارهای مدیریت شهری (شهرداری ) در توسعه اقتصاد شهری سرمایه گذاری و مشارکت مردمی ( شهروندان ) است.بدین منظور پتانسیل ها و استعدادهای دارای بازده اقتصادی سطح شهر شناسایی و بعنوان فرصت های سرمایه گذاری معرفی می شود . طرح های سرمایه گذاری شامل اطلاعات فنی و مطالعات اقتصادی طرح بعنوان بسته سرمایه گذاری تهیه و جهت مشارکت به شهروندان ارائه می گردد . شهروندان می توانند با توجه به توان مالی در قالب قراردادهای مشخص در امر سرمایه گذاری با شهرداری مشارکت نمایند .

قرارداد ساخت ، بهره برداری و واگذاری که در آن طرح سرمایه گذاری شهرداری  برای ساخت به سرمایه گذار واگذار می گردد . پس ازاجرای پروژه ، امتیاز بهره برداری از طرح و سرمایه گذاری انجام شده  برای مدتی به سرمایه گذار داده می شود . سرمایه گذار مالک طرح و منافع حاصل از آن می گردد و بعد از انقضای مدت قرارداد مالکیت طرح به شهرداری انتقال می یابد .

قرارداد ساخت مالکیت و بهره برداری که در آن سرمایه گذار  پس از ساخت طرح ، مالک آن شده و می تواند به طور نامحدود از آن بهره برداری کرده و تعهدی به انتقال مالکیت بعد از مدت معین ندارد .

قرارداد ساخت اجرا  و انتقال که در این نوع قراردادها ،سرمایه گذار بعد از ساخت طرح ، آن را برای مدتی به شهرداری اجاره داده و پس از انقضای مدت ، طرح به تملک شهرداری در می آید .

قرارداد ساخت ، اجاره ، بهره برداری و انتقال که بر اساس آن سرمایه گذار  طراحی ، تامین مالی و ساخت یک پروژه زیر ساختی را بر عهده می گیرد و از تاسیسات ساخته شده برای مدت معینی با قرارداد اجاره بهره برداری می کند . وقتی مدت اجاره نامه تمام شد دارایی ها و تأسیسات به شهرداری منتقل می شود .

قرارداد مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سهم‌الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به سرمایه گذاران متعدد و شهرداری  به صورت مشاع و برای انجام کاری معیّن در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به مدت محدود به قصد انتفاع و  بر حسب قراردادی که تنظیم میشود.

مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر برابر شیوه نامه مصوب مشارکت و سرمایه گذاری درخصوص شناسایی استعداد ها و پتانسیل های با بازدهی اقتصادی با بهره گیری از توانمندی ها و فرصت های های سطح شهر و تهیه بسته های سرمایه گذاری از جمله پایانه خودروهای سنگین ، قنات گردشگری ، بازارچه ها و نمایشگاه های موضوعی ، اقامتگاه های بوم گردی ، نمایشگاه گل و گیاه ، باغ تالار  و ... اقدام نموده و مشارکت شهروندان نوید بخش تشکیل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری بمنظور تأمین منابع مالی پایدار و مستمر باشد .

** پی نوشت :

انتخاب بجستان برای امر سرمایه گذاری  دلایل زیادی می تواند داشته باشد که مهم ترین ان پتانسیل های گردشگری با توجه به قرار گرفتن در مسیر تردد زایران امام رضا که بجستان را مفتخر به دروازه رضوی کرده است می باشد .

بنابراین شهرداری بجستان در راستای سیاست راهبردی طرح مثلث توسعه اقتصادی خراسان رضوی با ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مهیا نمودن شرایط مشارکت با سرمایه گذار به بهترین وجه و با در نظر گرفتن این موضوع که هم برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی ی داشته باشد و هم صرف و صلاح شهر و شهروندان لحاظ شود شرایط ایجاد فرصت های بیشتر جهت سرمایه گذاری و افزایش درامد زایی و سود اوری برای شهر و ایجاد محیطی امن جهت گذران اوقات فراغت و افزایش جاذبه های گردشگری بجستان را در دستور کار قرار داده و برای نمونه پیشنهاداتی به سرمایه گذاران دارد .

اقامتهای بوم گردی و گلخانه های کوهستان پارک، باغ گلهای پارک ملت ،مجموعه اقامتی تجاری و پذیرایی قنات گردشگری، باغ تالار پارک معلم ،مجتمع های تجاری (بازارچه های محلی )سه راهی گناباد و خیابان کشاورز

و...شهرداری در اینده نزدیک همایش فرصت های سرمایه گذاری در بجستان با هدف ارایه بسته های پیشنهادی سرمایه گذاری به کارافرینان و سرمایه گذاران را در دستور کار دارد .

جعفر نقی زاده (دبیر هیأت عالی سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهرداری بجستان)

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.